A dülmirigyvédő táplálkozás

586
HOZZÁSZÓLÁS:

Íme a napi étrend, amely, ha komolyan vesszük, és mindennapjaink részévé válik, fokozott védelmet nyújt a prosztatarák ellen.

Reggeli

Fél grépfrút – Úgy tűnik, hogy a citrusfélékben megtalálható pektin (mely a lekvárok és zselék kocsonyásító anyaga) pusztítja a prosztata rákos sejtjeit. Vízoldékony rostként is fontos szerepet játszik, mert megköti a tesztoszteront, így e hormonból kevesebb marad a vérben és jut a dülmirigy sejtjeihez.

Kutatások szerint alacsonyabb a prosztataspecifikus antigén (PSA) aránya azoknak a férfiaknak a vérében, akik sok vízben oldódó rostot fogyasztanak (a gyümölcsökön kívül bőséges forrásuk a bab, a borsó, valamint a zabkása és a zabpehely).

A PSA a dülmirigy sejtjeiből felszabaduló fehérje, mely alkalmas a prosztatarák korai kimutatására. A rostdús étrend lehet az egyik oka annak, hogy a vegetáriánus férfiak körében jóval ritkább a dülmirigy rákos elfajulása, mint a húsfogyasztóknál.

• Egy csésze zöld tea – Ez a nagyon egészséges ital bőséges mennyiségben tartalmazza a polifenolok csoportjába tartozó EGCG (epigallokatekin-gallát) hatásos antioxidánst, mely megóvja a dülmirigy sejtjeit a rákos elfajuláshoz vezető biológiai károsodástól. Egy kimutatás szerint közel háromnegyedével ritkább a prosztatatumor azok körében, akik napi három csésze zöld teát isznak, azokhoz képest, akik legfeljebb csak hírből ismerik ezt az igen finom italt.

Akik negyven éven át teáznak ilyen rendszerességgel, azoknál a vizsgálatok szerint 88 százalékos a kockázat csökkenése. Tehát minél többet és minél tovább isszuk, annál nagyobb védettségre tehetünk szert. A zöld tea annyira ígéretes, hogy az amerikai egészségügyi szakhatóság forgalomba akarja hozni a növény kivonatát – kifejezetten a prosztatarák megelőzésének céljából.

A finasterid hatóanyag-tartalmú gyógyszer szedése jóindulatú prosztatamegnagyobbodás (BPH) esetén indikált, de úgy tűnik, hogy a dülmirigy rosszindulatú daganata ellen is hatékony. Egy nagyszabású prosztatarák-prevenciós kísérletben hét éven keresztül finasterid tartalmú tablettát, illetve placebót szedettek BPH-ban nem érintett közel húszezer férfival. A kutatási időszak végére a gyógyszerezett csoportból majdnem negyedével kevesebben kaptak dülmirigyrákot, mint a kontrollcsoport tagjai közül.

Ebéd

Zöld szójás leves vagy saláta – Ázsiában, ahol lényegesen több szóját esznek, mint Nyugaton, jóval ritkább a prosztatarák.

A szója és a belőle készült sokféle élelmiszer izoflavonokat tartalmaz. Főleg az edamame – zsenge zöld szója – bővelkedik e növényi hormonokban, melyek a vérbe kerülve leszorítják a tesztoszteron szintjét.

Egyes kutatások szerint az alacsonyabb tesztoszteronszint-védőhatású – más vizsgálatok ezt ugyanakkor nem bizonyítják. A zöld szóját nemcsak leves vagy saláta formájában fogyaszthatjuk, hanem kissé megpirítva és enyhén sózva magában is nagyon finom, ropogós, egészséges rágcsálnivaló. Jobb hipermarketekben vagy ázsiai élelmiszereket árusító boltokban keressük. A mirelit zöld szóját fogyasztás előtt fel kell engedni.

Uzsonna

Egy marék mandula – A prosztatarák ellen az E-vitamin is védelmet nyújt.

A búzacsíraolaj után a mandula a legjobb élelmi forrása: 30 g 7,5 mg-ot tartalmaz. Egy huszonkilencezer férfi bevonásával végzett nagyszabású finnországi vizsgálatból kiderült, hogy akik kiegészítő formájában naponta 50 NE (50 mg tokoferol) E-vitamint szedtek, azok körében harmadával csökkent a betegség kockázata. Akinél már kialakult a rák, 41 százalékkal csökkent annak valószínűsége, hogy öt-nyolc éven belül belehal a betegségbe…

Vacsora

Lazacsült – A lazac nagyszerű forrása az Omega-3 zsírsavaknak, melyek szívvédő hatása bizonyára az olvasó előtt sem ismeretlen.

Ez a kiváló vegyületcsoport a dülmirigyet is védi: Egy harminc éven át tartó, hatezer fős, svéd követéses vizsgálat kimutatta, hogy akik nem vagy alig fogyasztanak zsíros húsú tengeri halakat, azok körében két-háromszoros a prosztatarák kockázata a halban szegény étrendet követőkhöz képest. A lazacon kívül a makréla és más hideg tengeri, zsíros húsú halak is nagyon egészségesek.

Extra szűz olívaolajon párolt brokkoli – A káposzta és a rokon főzelék-növények (brokkoli, karfiol, bimbós kel stb.) bőségesen tartalmazzák a szulforafán nevű vegyületet.

Egy kutatási jelentés szerint 41 százalékkal ritkább a prosztatarák azok körében, akik hetente legalább három adagot esznek ezekből a zöldségekből, mint azok között, akik hetente legfeljebb egy adagot fogyasztanak az ilyen jótékony főzeléknövényekből.

S hogy miért pároljuk (esetleg süssük) extra szűz olívaolajon? – Mert ez az olaj a leghatékonyabb: magas az egyszeresen telítetlen zsírsav tartalma (77 százalék; többszörösen telítetlen zsírsavakból 9 százalék van benne). Több kutatási adat figyelmeztet rá, hogy a sok telített zsírsavat tartalmazó zsiradékfélében (például a vajban, zsírban) bővelkedő étrend növeli a dülmirigyrák kockázatát.

Repceolajat is használhatunk (igaz, ez nem túl olcsó), mely az dívához hasonlóan egészséges (egyszeresen telítetlen zsírsav tartalma 62 százalék, többszörösen telítetlen zsírsav tatralma: 32 százalék).

Zöld tea – minél többet és minél huzamosabb ideig fogyasztjuk, annál jobban véd a dülmirigyráktól.

586
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]